Logo Kariera bez barier

Rozwijanie mocnych stron i umiejętności przydatnych na rynku pracy 

 

ProjektKariera bez barier” to wdrożenie programu przygotowującego uczniów szkół ponadpodstawowych do wejścia na rynek pracy (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami). Skupia się na budowaniu pozytywnych postaw wobec aktywności zawodowej oraz kształtowaniu kluczowych umiejętności potrzebnych na rynku pracy. Projekt nadzoruje Instytut Badań EdukacyjnychPaństwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) w Warszawie, a jest on realizowany w liceach, szkołach branżowych I stopnia, technikach i szkołach przysposabiających do pracy od maja/czerwca 2025 roku do czerwca 2026 roku 

 

Cele programu: 

  • Wspieranie uczniów w rozwijaniu ich mocnych stron i przygotowanie do zdobycia pierwszej pracy. 

  • Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie doradztwa zawodowego. 

  • Rozwijanie współpracy z rodzicami i pracodawcami w przygotowaniu uczniów do wejścia na rynek pracy. 

 

Działania w ramach projektu obejmują wsparcie nauczycieli, doradców zawodowych i innych szkolnych specjalistów w przygotowaniu uczniów do ich przyszłego wejścia na rynek pracy. Będą to m.in. szkolenia dla nauczycieli i doradców, stworzenie indywidualnego modelu wspierającego dla każdej szkoły, realizowane pod opieką nauczycieli projekty uczniowskie oraz inicjatywy prowadzone we współpracy z pracodawcami. Działania realizowane przez wyłonionych w konkursie Operatorów Wsparcia szkół w porozumieniu z zespołem projektuKariera bez barier” IBE PIB. W poszczególne zadania zaangażowane zostaną różne grupy, w tym nauczyciele, uczniowie, rodzice, pracodawcy oraz doradcy zawodowi. Wszystko po to, aby: 

 

  • budować wśród dzieci i młodzieży pozytywne postawy wobec aktywności zawodowej, 

  • kształtować konkretne umiejętności potrzebne na rynku pracy, 

  • ułatwić uczniomzwłaszcza młodzieży z niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymiwejście na rynek pracy. 

 

Podstawę realizacji programu stanowi Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) opracowana przez IBE na podstawie Modelu kompetencji i umiejętności uczniów dla tranzycji na rynek pracy: 


Model kompetencji i umiejętności uczniów

Metoda Bilansu Kompetencji umożliwia rozpoznanie i uporządkowanie informacji na temat wiedzy, umiejętności oraz kompetencji danej osoby zdobytych w różnym czasie i miejscu (np. na kursach, w szkole, w domu). Pomaga także określić cele związane z dalszą edukacją i przygotowaniem zawodowym odpowiadające indywidualnym predyspozycjom i zainteresowaniom. W efekcie pracy metodą powstaje portfolio zawierające listę kompetencji wraz z dowodami ich posiadania (np. próbkami pracy, autorskimi tekstami, grafikami, utworami muzycznymi, a także zdjęciami, filmami, otrzymanymi dyplomami, odznakami itp.). Pozwala to na przygotowanie planu dalszego rozwoju uczestniczki lub uczestnika projektu 

 

W trakcie realizacji projektuKariera bez bariernauczyciele oraz doradcy zawodowi będą wspierać uczniów i uczennice w zbieraniu dowodów na posiadane kompetencje i umiejętności, korzystając z narzędzia Moje Portfolio. Jest to internetowa aplikacja umożliwiająca gromadzenie informacji o kwalifikacjach zdobytych zarówno w szkole, jak i poza nią. 

 

Kariera bez barier” to inicjatywa, która wspiera rozwój uczniów w sposób kompleksowy, angażując całą społeczność szkolną oraz otoczenie zewnętrzne. Dzięki temu projektowi szkoły zyskają nie tylko nowe narzędzia edukacyjne, ale także konkretne wsparcie w procesie przygotowania młodzieży do przyszłych wyzwań zawodowych. 

 

Doświadczenia i wnioski zebrane podczas realizacji projektu zostaną ponadto wykorzystane do opracowania dla Ministerstwa Edukacji Narodowej rekomendowanego modelu wsparcia uczniów, w tym w szczególności uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami, w ich wejściu na rynek pracy. 


Scroll to Top Przejdź do treści